top of page

ניתוחי לייזר להסרת משקפיים

עודכן: 25 בנוב׳ 2021


 משקפי ראייה עם מסגרת שחורה
ניתוח לייזר להסרת משקפיים

ניתוחי לייזר להסרת משקפיים נהיו פופולריים בשנים האחרונות עם יכולת דיוק טובה יותר ובטיחות טובה יותר. הדיוק בניתוחים נובע מהדמיה טובה יותר שנעשית טרם הניתוח, מכשירי לייזר מדויקים יותר ומדידות מדויקות יותר. הבטיחות מצד שני נובעת מהיכולת של מנתחי הלייזר ל״סנן״ מועמדים בעלי סיכון בניתוח לפתח בעיות שונות לאחר הניתוח. כתוצאה מכך אחוז הסיבוכים לאחר ניתוחי לייזר קטן משמעותית עם יכולת דיוק בטיפול טובה יותר.


שיטות להסרת משקפיים בלייזר

באופן גס, קיימים שתי שיטות עיקריות להסרת משקפיים בלייזר עם שינויים קלים במכונים או במכשירים שונים:

שיטת ה״שיוף״ (PRK – Photorefractive Keratectomy)

בשיטה זו מסירים את שכבת ה״עור״ החיצונית של הקרנית ע״י טיפול בלייזר (ולכן שיטה זו נקראת trans PRK, שבה כאמור גם השכבה החיצונית מוסרת ע״י לייזר בניגוד ל - PRKהרגיל שבו שכבה זו מוסרת מכנית) ובהמשך מתבצע הלייזר שמשנה את צורת הקרנית (לייזר זה מתבצע בשכבה האמצעית של הקרנית, שכבת המשתית) בהתאם לתשבורת אותה אנו רוצים לתקן. במידה והנבדק קצר ראייה הלייזר יהפוך את מרכז הקרנית לשטוח יותר או לפחות קמור, במידה והנבדק רחק ראייה הלייזר יהפוך את מרכז הקרנית לקמור יותר. ניתן בהתאם לתקן גם אסטיגמטיזם (=״צילינדר״). היתרון הגדול של שיטה זו הינם שהקרנית נשארת חזקה יותר בהשוואה לשיטה השניה של החיתוך (LASIK). ולכן שיטה זו מתאימה יותר לבעלי קרנית דקה. החסרונות של השיטה הזו – שהיא מלווה בכאבים של מספר ימים עם חזרה איטית יותר לראייה תקינה בהשוואה לשיטת ה LASIK.


שיטת ה״חיתוך״ (LASIK – Laser in situ Keratomileusis)

בשיטה זו המנתח חותך את החלק החיצוני של הקרנית (גם כאן בעזרת לייזר בניגוד לחיתוך שנעשה בעבר על ידי סכין מיוחד ) ויוצר מתלה שאותו מרימים, ואז מבצעים את הלייזר בחלק האמצעי של הקרנית. בגמר הלייזר מחזירים את המתלה למקומו ובכך הניתוח מסתיים.

היתרון הגדול בניתוח זה הינו זמן ההחלמה הקצר של כיממה עד שתיים יחד עם חזרה מהירה לשגרה ולראייה תקינה. בדרך כלל יש כמין תחושת גוף זר לאחר הניתוח, וזו חולפת לאחר כיממה. החיסרון בשיטה זו הוא, שהחיתוך מחליש את הקרנית ולכן יש סיכוי גבוה יותר ל״עיוות״ של הקרנית, מצב שנקרא אקטזיה’ בהשוואה ל PRK. בנוסף, המתלה שנוצר, על אף שהוא מוחזר למקומו ונצמד חזק לקרנית שמתחתיו, יכול לזוז בעקבות חבלה, גם שנים רבות לאחר הניתוח, דבר שיגרום לירידה משמעותית בראייה. מסיבה זו, בחיילים המבצעים את הניתוח בכדי לשפר ראייה ליחידות מובחרות, עדיף לבצע את ניתוח ה-PRK ולא ה-LASIK. מעבר לכך, בשיטת ה-LASIK, יתכנו סיבוכים הקשורים ליצירת המתלה עצמו ולהנחתו חזרה על גבי הקרנית, וגם תתכן החמרה של יובש בחלק מהמטופלים. ככלל, למרות שיתכנו סיבוכים שונים ומרובים יותר בשיטה זו בהשוואה ל PRK, עדיין סך הסיבוכים קטן יחסית עם אחוזי הצלחה גבוהים מאוד.


רוצה לבצע בדיקת התאמה?

לקביעת תור לבדיקת התאמה של ניתוח להסרת משקפיים בלייזר ניתן ליצור עמנו קשר בטופס יצירת קשר


ללייזר יש שימושים נוספים בטיפול בעין

בנוסף, פעמים וללייזר להסרת משקפיים קיימים שימושים אחרים, כמו למשל: טיפול בארוזיות חוזרות בקרנית ואז הטיפול נקרא ptk, או כטיפול להסרת צלקות שטחיות מהקרנית ואפילו כטיפול להשטחה של הקונוס בקרטוקונוס. טיפול זה בדרך כלל מתבצע בשילוב עם טיפול קרוס לינקינג.

מנגד, לייזר להסרת משקפיים אינו מתאים לכל אחד, כמו למשל במצבי יובש קיצוניים או בצלקות עמוקות בקרנית, ולכן יש לעבור בדיקות קפדניות טרם הניתוח.


חשוב לדעת:

טיפול הלייזר להסרת משקפיים, בדרך כלל אינו מבוצע מתחת לגיל 18 מכיוון שהראייה יכולה עוד להשתנות דבר שיכול להשפיע על תוצאות הניתוח ושימורם לאורך זמן. בנוסף לא מומלץ לנתח בגיל הקטרקט, כאשר צפוי שינוי משמעותי בראייה ולכן הצפי לשיפור בראייה לאורך זמן הוא נמוך.

צריך לזכור שמעל גיל 40 מתחילה בדרך כלל בעית קריאה והלייזר להסרת משקפיים לא יכול לתקן באותו הזמן ובאותה העין גם את הראיה לרחוק וגם את הראייה לקרוב.


איחולי בריאות,

ד"ר אלבז אורי

 
אדם עם משוחח בטלפון
פרטים ליצירת קשר עם המרפאה

רוצה התייעץ בנוגע לניתוח לייזר להסרת משקפיים?

בטלפון: 2147*

וואטסאפ: 054-9669086

224 צפיות0 תגובות
bottom of page