למה עליך לצפות בטיפול קרוס לינקינג (קשרי צילוב) לטיפול בקרטוקונוס ?

עודכן: 25 בנוב׳ 2021

מטופל תחת מכשיר בזמן הקרנת העין באולטרא סגול בטיפול קרוס לינקינג
הקרנת העין באור אולטרא סגול במהלך טיפול קרוס לינקינג

כיום טיפול הבחירה המקובל לעצירת התקדמות הקרטוקונוס (Keratoconus, קרנית חרוטית) הינו "קרוס-לינקינג"- קשרי צילוב קולגן.

מהו טיפול קרוס לינקינג ומטרתו ?

קרוס לינקינג (קשרי צילוב קולגן , corneal crosslinking), באופן כללי הינו תהליך כימי בו חלבונים עוברים קישור אחד לשני.התהליך מתרחש באופן טבעי בצורה איטית לאורך שנים בקרנית.

על-כן לאחר גיל 35-40 לרב הקרטוקונוס איננו מתקדם היות והקרנית עברה תהליך טבעי של קרוס לינקינג. עם זאת, בחולים צעירים עם קרטוקונוס, ניתן לקבע את חלבוני הקרנית באמצעות טיפול קרוס לינק חיצוני, פעולה המחזקת את הקרנית ומורידה את הסיכוי להתקדמות הקרטוקונוס.

עד כה פורסמו מעל 2,500 מאמרים בעיתונות הרפואית המקצועית לגבי יעילות הטיפול והבטיחות של הפרוטוקולים השונים.[1] הטיפול גם בחלק מן המקרים יכול להוביל גם לשיפור במדדי הקרנית, לאורך שנים.

אופן ביצוע טיפול קרוס לינקינג בפרוטוקול הסטנדרטי

בתהליך הקרוס לינקינג מתרחשים שלושה שלבים כימיים:

1. הספגת הקרנית בויטמין B1 הנקרא גם riboflavin.

2. הפעלת הויטמין ע"י חשיפה לאור אולטרא-סגול.

3. בעקבות הפעלת הויטמין מתרחש תהליך הקרוס-לינק בקרנית.

הפרוצדורה הכירורגית מתבצעת במרפאה תחת הרדמה מקומית במספר שלבים:

1. הנחת מפסק אשר מחזיק את העפעפים פתוחים- פעולה לא כואבת. משך: 10 שניות.

2. הסרת האפיתל, "העור" העוטף את הקרנית תחת הרדמה מקומית - פעולה לא כואבת. משך: דקה.

3. טפטפוף טיפות ויטמין B1 על הקרנית. פעולה לא כואבת. משך 30 דקות.

4. חשיפה לאור אולטרא-סגול. פעולה לא כואבת . משך 10 דקות.

5. הנחת עדשת מגע טיפולית. פעולה לא כואבת. משך 10 שניות.

6. אורך הטיפול כולו הוא כ-42 דקות.

כדאי לדעת: הטיפול מתבצע תחת טיפות מאלחשות בהרדמה מקומית לרוב (גם בילדים) וניתן לבצע טיפול בשתי העיניים במקביל.

למה עלי לצפות לאחר טיפול קרוס לינקינג (קשרי צילוב)?

כאב

בשל הסרת האפיתל (העור) של העין, צפוי כאב ניכר. כאב מתחיל שעה-שעתיים לאחר הטיפול מגיע לשיאו לאחר מספר שעות ומתחיל לרדת אט אט בהדרגה ביום\יומיים לאחר הטיפול

זהו תרשים טיפוסי המתאר את מידת הכאב לאחר קרוס לינקינג. שיא הכאב (מוצג בגרף) הוא 6 עד 10 שעות מהפעולה:

גרף המתאר את מידת  מידת הכאב לאחר קרוס לינקינג. שיא הכאב הוא 6 עד 10 שעות מהפעולה:
מידת הכאב לאחר ניתוח קרוס לינקינג לאורך שעות

לצערנו, אין כרגע מנוס מהכאב. מרבית הפרוטוקולים הטיפוליים כוללים את שלב הסרת האפיתל- אשר מוביל לכאב לאחר הפעולה. שלב זה הכרחי כדי להבטיח יעילות טיפול טובה עם עצירת התקדמות הקונוס.

ירידה בראיה:

בשל הסרת האפיתל כמתואר לעיל- חדות הראיה איננה אופטימלית לאחר הטיפול.

בנוסף תופעה ייחודית הנקראת Haze (תהליך דלקתי בשכבות הקדמיות של הקרנית) מוביל לירידה בראיה מסוג "ראיה מאחורי ענן לבן" או "ראיה דרך מסך אטום". תופעת ה- Haze הינה תופעה שכיחה ומשתפרת עם הטיפול הסטרואידלי. משך התופעה בין שבוע ל 3 שבועות.

כאב וירידה בראיה יופיעו בכל המטופלים העוברים את הטיפול. זהו מהלך שגרתי. לאחר הטיפול יתרחש שיפור בכמות הכאב והראיה תשתפר בצורה הדרגתית.

מידע נוסף על הטיפול ניתן למצוא בדף המרכז לקרטוקונוס

סיבוכים של טיפול קרוס לינקינג

הטיפול נחשב לבטוח, אולם לצערינו סיבוכים יכולים להתרחש בכל פרוצדורה רפואית:

זיהום עיני:

זיהום בקרנית לאחר קרוס לינק הינו תופעה די נדירה מכמה סיבות:

ראשית הקרוס לינק עצמו הוכח כטיפול כנגד זיהומי קרנית.[2]

שנית לאחר הפעולה משתמשים בטיפות אנטיביוטיות כנגד הופעת זיהום.

הסימנים לזיהום הינם בעיקר עין אדומה והפרשות. בנוסף יופיע שוב כאב עיני.

דוגמה לכך:

עוצמת הכאב לאחר טיפול קרוס לינקינג: עוצמת הכאב יורדת לאחר כ-10 שעות ומתגברת שוב לאחר כ-50 שעות
עוצמת הכאב לאחר טיפול קרוס לינקינג, שעות לאחר ניתוח

חוסר יעילות הטיפול:

ברוב החולים הטיפול מצליח להאט את קצב התקדמות הקרטוקונוס. אולם לעיתים, הקרטוקונוס יכול להתקדם למרות הטיפול, בעיקר בחולים צעירים עם רקע אלרגי. על כן- יש צורך במעקב כדי לוודא התייצבות. במקרים בהם נצפתה התקדמות למרות טיפול ;- ניתן לחזור על טיפול הקרוסלינקינג.

בצקת בקרנית:

סיבוך נדיר בו טיפול הקרוס לינקינג פוגע בשכבה הפנימית של הקרנית ומוביל לבצקת ולירידה בראיה. בעיקר קיים סיכון במצבים מתקדמים בהם הקרניות דקות. ניתן להימנע מסיבוך זה ע"י בחירה נכונה של המטופלים לפעולה וע"י טכניקות ניתוחיות למזעור הסיכון, כמו שימוש בעדשות מגע בעת הניתוח, בויטמין היפו-אוסמולרי ושינוי פרמטרים ניתוחים (משך טיפול קצר יותר, עוצמת אנרגיה מחושבת לעובי הקרנית).

מקורות:

רופאה בודקת עין מטופל

להתיעצות בנוגע לטיפול קרוס לינקינג (צילוב קולגן) וטיפולים נוספים לקרטוקונוס ניתן ליצור קשר בדרך הנוחה לך:

בטלפון 2147*

וואטסאפ: 054-9669086