top of page

חשיבות אבחון מוקדם של קרטוקונוס

עודכן: 25 בנוב׳ 2021

בבדיקת הראיה השגרתית אנו בודקים את חדות הראיה: היכולת לזהות פרט (אות, מספר) ממרחק מסוים. אולם בנוסף לחדות הראיה, איכות הראיה מושפעת מגורמים נוספים, כגון איכות הראיה ("אברציות"), קונטרסט (היכולת להבדיל בין גוונים) ועיוותים ("משיכות").

בחולים עם קרטוקונוס (Keratoconus), בשל מבנה הקרנית הלא תקין ההפרעה בראיה יכולה להיות משולבת ולכלול פגיעה בחדות הראיה, בקונטרסט, באיכות הראיה הכללית ועיוותים.

הפרעות אלו יפריעו למטופלים במהלך היום, ייתכן בקריאה, ייתכן בערב בעת נהיגה. בנוסף איכות החיים המדווחת של חולי קרטוקונוס נפגעת, עם הירידה באיכות הראיה. יש לזכור, בכל שלב של מחלת הקרטוקונוס ניתן לטפל ולשפר את הראיה. אולם ככל שהחומרה עולה כך הטיפולים יותר מורכבים וכוללים רמת סיכון גבוהה יותר.

בכל שלב של מחלת הקרטוקונוס ניתן לטפל ולשפר את הראיה. אולם ככל שהחומרה עולה כך הטיפולים יותר מורכבים וכוללים רמת סיכון גבוהה יותר.

קרוס לינקינג (קשרי צילוב קולגן)- טיפול חדשני המונע התדרדרות, ללא השתלת קרנית

בקרטוקונוס מוקדם או התחלתי- לעיתים הראיה טובה ואין הפרעה. בשלבים התחלתים-מתקדמים יותר, משקפיים לרוב ישפרו את הראיה. בשלבים בינונים -מתקדמים ייתכן ויהיה צורך בעדשות מגע לשיפור הראיה. ובשלבים מתקדמים הפתרון הוא לרוב ניתוחי, בעיקר השתלת קרנית.


כיום קיים טיפול מצוין ומוכח לעצירת התמקדות הקרטוקונוס ולהאטת התקדמותו, על-כן חשיבות גילוי מוקדם. כך ניתן לשפר את הראיה באמצעות כלים פשוטים יותר ולמנוע ניתוחים מורכבים עתידיים. בנוסף, הודגם שטיפול מוקדם הוא חשוב היות והחולים מתקדמים במחלתם גם בעת ההמתנה לטיפול הקרוס לינקינג (במיוחד צעירים).


הקושי בניהול מחלת הקרטוקונוס הוא כי המחלה יכולה להיות יציבה שנים רבות ולפתע תתרחש התקדמות. על כן בחולים עם קונוס יציב, מומלץ על בדיקת מעקב שגרתית לזיהוי סימנים עדינים להתקדמות. במידה ואכן מתועדת התקדמות, במיוחד עם תלונות של שינויי ראיה, מומלץ לבצע טיפול עצירה (קרוס לינקינג). במקרים אחרים, גם אם אין תלונות של שינויי ראיה, לעיתים בכל זאת מומלץ על טיפול עצירה, בתלות בגורמי הסיכון האישיים ובפרמטרים נוספים בבדיקה (מחלות רקע, איכות הראיה בעין השניה וכו').


לסיכום- קיימת חשיבות גדולה באבחון מוקדם למניעת התקדמות מחלת הקרטוקונוס.

טיפול מוקדם יאפשר איכות ראיה אופטימלית למשך שנים רבות וימנע טיפולים מורכבים בהם יש סיכון גבוה.

 
אישה מחייכת מול אדם אחר
ניתן ליצור קשר עם המרפאה בדרך הנוחה לך

להתיעצות בנוגע לאבחון וטיפולים אפשריים בקרטוקונוס, כולל טיפול צילוב קולגן ניתן ליצור קשר בדרך הנוחה לך:

וואטסאפ: 054-9669086

טלפון: 2147*




61 צפיות0 תגובות
bottom of page